lissening to everything they say.

Göteborgs äventyret!

Det var typ värsta stormen imåndags som alla vet och självklart skulle jag ta mig hem från denna lilla ö just denna dag =/

dagen började med Liseberg med kusinen. i ösregn. jag skojar inte. ösregn. men vi drog på oss regnkäder och flipflop och vi bar iväg in mot GBG. Moster och Morbror var även med eftersom de behövde köpa lite ny färg och komma in till civilasitionen för ett tag. väl påLiseberg var det sjuk kul.Ända tills olyckan var framme. som alltid. jag lyckades bli klämd i Bladers kö. asså det låter skumt men där finns en typ Grin som öppnas och stängs när man får gå in i vagnarna så när jag skulle gå igenom så tittade inte hon som stängde dom så jag klämdes mitt emellan en stolpe och fick grinden intryckt i magen i ungefär 30 sekunder innan någon reagerade. mindre nice och detta försörde typ min dag kunde knappt gå för att det gjorde så ont överallt. och allt va fucked men jag stod ut för min kära kusin och för att jag egentligen vill åka mer! :P

sen vid typ sex ringde min moster och sa att de var tvugna att ta sig ut till holmen igen eftersom de hade sagt på radion att det skulle blåsa upp till 19 sek/m  (20 = storm!) nordligvind viket betyder att det skulle blåsa rakt på bryggan där båtarna låg.  så vi fick snabbt ta oss ut från Liseberg in i parkeringshuset och vidare mt cantralstationen där de lämnade av mig halv sju. mitt tåg gick 20.40. så jag handlande nya pocketböcker och fördrev tiden lite.

så halv nio gick jag och satte mig på tåget puffade upp min fina kudde som jag hade med mig satte mig bekvämt och skickade detta sms till min kusin : efter nytt inhandlande av 3 pocketböcker, vart ombyte av kläder och nya batteri i mp3n är jag nu redo för hemfärd! tack för en trevlig vecka och hoppas ni får bättre väder! Puss Puss. skickar iväg detta och i samma sekund jag får leveransrapport plingar det till i tåget och Chauffören säger detta: Ett resenärsmeddelande detta tåget kommer inte gå söder om Halmstad. tystnad.
jag utbyter lite högre än väntat. Jaha och nu då?
någon bakom mig: jag ska till (någonstans)
nästa jag med!
jag; Jag ska till Malmö!
Chauffören igen: ni ar två valmöjligheter, hoppa av i Göteborg och fixa överrnattning eller följ med till Halmstad och se vad som händer där. härliga odds. verkligen! 
Jag bara jaha och börjar rota efter mobilen för att ringa moster för att fråga om jag kan sova en natt till på holmen.. men fick lite ärre besked än väntat!
Min moster ganska chockat: asså vi kan inte hämta dig det är värsta stormen vi kommer ingen stans bryggan är borta och segelbåten ligger på toppen!
jag bara whaaat?!
så säger hon att det är bättre att jag ringer hem. så jag gjorde det
detta samtalet fick mamma kvart i nio: Hej mamma. va gör du?
mamma lite förvånad.. jaa jag kollar på tv varför det?
Jag: ja du har inte lust att hämta mig i Halmstad?..
Mamma: Nej det har jag verkligen inte varför skulle jag göra det?
Jag: För att mitt tåg inte går söder om Halmstad..
mamma: Men du har ju betalat till Malmö! väl?..
Jag: Jaa men det går inte längre än till halmstad, varför vet vi inte. och jag kan inte ta mig till holmen för att bryggan är bortblåst och segelbåten ligger på toppen.
mamma: tystnad.
jag; så vad ska jag göra?
Mamma:ja du får åka till Halmstad och se va som händer där. men de måste sätta in bussar i stället.
Jag:nu är det försent för tåget rullar. Vi lägger på och jag sätter mig för att läsa min bok igen. tog ungefär 2.30 till halmstad så det blev olika besked hur det skulle bli i halstamd, bil, buss eller hotell. med jämna mellanrum pratade jag med folket på holmen och de hade ringt sjräddning men inte ens de vågade ge sig ut så jag insåg att det inte skulle gå så bra..

framme i halmstad gaddade vi ihop oss so msuttit i samma vagn och pratat under hela resan och vi gick med spända förväntningar på om där skulle finnas någon buss eller inte! så när vi kommer runt ett hörn ser vi en buss! vi blev alla gölada men längre fram såg vi att det nog stod 50 personer utanför bussen och vi insåg att vi aldrig skulle komma med den! men vi ställde oss sist i kön och efter en stund upptäckte vi att ingen gick in i bussen! trots att där fanns platser kvar. så en som suttit i samma vagn som mig gick bort till chauffören och frågade varför. så kom hon springade tilbaka till mig och sa: Du skulle till Malmö va? jag bara ja? hon: Ja men skynda dig då den bussen går direkt till Malmö om två minuter och där är en plats kvar. .. Jag snabbt som fan tog all min packning (en rullväska en kamera väska, handväska, kudde och en påse) och sprang till bussen kastade! in mitt bagage i bagageutrymmet och sprang upp på bussen. hittade den sista platsen och kunde äntligen pusta ut. jag var påväg hem. tog 2 ½ det med så var inte hemma förrän långt inne på morgonen. riiiiiktigt jobbig dag. och jag var sjukt orolig för holmen och männsikorna i pråmen, jag menar den är stadig men va fan storm? och båten?. så höll hela tiden kontakt med dem. väl hemma ringde jag för att berätta att jag var hemma och vi bestämde att höras nästa dag..

båten fick några repor men inga större skador. bryggansplankor är upphittade, men segelbåten är förstörd. inga människor skadades med än av panik. men det var verkligen inte rolig dag. alla var ganska chockade några dagar efter. usch usch usch.

kanske inte lika lätt att förstå för folk som inte varit där men fy fan. :( stackars Åsa ann-sofi och Kay-åke som var där själva!

nannetime!

Kommentarer
Postat av: Åsa

Ja, det var verkligen en galen dag. Ännu en gång blir man påmind om naturens krafter.

2008-08-12 @ 14:38:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback